اخبار حرف آخر, مشاوره و برنامه ریزی کنکور, مطالب آموزشی

چگونگی انتخاب رشته اصولی و درست

انتخاب رشته اصولی

انتخاب رشته از مهمترین مراحل کنکور سراسری است که تاثیر زیادی بر روی آینده افراد دارد؛ فردی با رتبه عالی و شرایط تحصیلی مناسب انتخاب های مختلف و زیادی را پیش روی خود دارد، اما اگر در انتخاب رشته دچار اشتباه شود ممکن است فرصت های مطلوبش را از دست بدهد. در طرف مقابل ممکن است داوطلبی به رتبه خوبی دست پیدا نکرده باشد اما با انتخاب رشته اصولی و درست در رشته و دانشگاه دلخواهش پذیرفته شود.

نقش مشاور در انتخاب رشته اصولی و هدفمند

بسیاری از نکات و قوانین کنکور و نظام آموزشی برای دانش آموزان ناشناخته هستند؛ بندهای مختلفی در قانون وجود دارد که باعث می شود فرصتی برای دسته خاصی از داوطلبان در نظر گرفته شود و همینطور در مقابل فرصتی از دسته ای دیگر گرفته شود.

مشاور با آگاهی به تمام اطلاعات تحصیلی و نظام آموزشی، وضعیت دانش آموزان را مورد بررسی قرار می دهد و با در نظر گرفتن همه جوانب، اولویت بندی تخصصی را برای وی مشخص می کند و تا رسیدن او به هدف در کنارش خواهد بود.

اگر از مشاور استفاده نکنیم چه مشکلی پیش می آید؟

جواب این سوال را با چند مثال واقعی بررسی می کنیم.

مثال 1: دانش آموزی با رتبه عالی در کنکور تجربی بخاطر نداشتن اطلاع کافی در رابطه با نوع دانشگاه ها و روند تحصیلی آنها، در انتخاب رشته خود دچار اشتباه می شود. پس از قبولی تازه به خطای خود پی می برد، اما یا باید در همان انتخاب بماند (که عمر و زحمتش را به هدر می دهد) یا که از تحصیل انصراف دهد (که در این صورت از شرکت در کنکور سراسری سال بعد نیز محروم خواهد شد.)

مثال 2: دانش آموزی در کنکور هنر و رشته گرافیک کنکور می دهد و رتبه خوبی را نیز به دست می آورد؛ پس از قبولی در دانشگاه مورد نظرش برای ثبت نام اقدام می کند، اما وی را ثبت نام نمی کنند و سازمان سنجش نیز قبولی این داوطلب را لغو و ظرفیت را به کسی دیگر می دهد. چرا؟

چون رشته انتخابی با رشته ای داوطلب در آن کنکور داده است مغایرت دارد و فرد مجاز به تحصیل نیست؛ این دست از مسائل در همه رشته ها وجود دارند که کمتر کسی از آنها مطلع است اما مشاورین متخصص با دانستن آن از بروز خطا جلوگیری می کنند.

منظورضریب درسی در کنکور چیست؟

این مقاله می تواند مفید باشد

نحوه انتخاب رشته اصولی چیست؟

انتخاب رشته اصولی باید بر مبنای تمام شرایط های هر دانش آموز باشد داوطلبان کنکور باید متناسب با علاقه،مسیر و … بهترین انتخاب را داشته باشند.

1.انتخاب شهرهای مورد علاقه

لیستی از شهرهایی که علاقه دارید در آنها به تحصیل بپردازید و محدودیت و مخالفتی از سوی خانواده ندارید را تهیه کنید، سپس آنها را بر اساس ویژگی های زیر دسته بندی نمایید:

  • راحتی شما در شهر مورد نظر
  • مسافت شهر تا محل سکونت شما
  • کیفیت دانشگاه مورد نظر
  • وضعیت اسکان و خوابگاه های دانشجویی
  • هزینه زندگی در آن شهر
  • هزینه رفت و آمد
  • انتخاب رشته های مورد علاقه

پس از انتخاب شهر مقصد، رشته هایی که آن دانشگاه ها دارند و شما علاقه مند به تحصیل در آنها هستید را اولویت بندی کنید؛ در رشته هایی مثل پزشکی، پیراپزشکی و برخی مهندسی ها، اهمیت رشته بیشتر از دانشگاه است، پس می توانید مورد اول و دوم را جابجا کنید.

نکته: اینکه قبل از انتخاب رشته لیست کاملی از علاقه مندی ها و اهداف خود داشته باشید به شما کمک می کند تا به شکل بهتر و کاملتری انتخاب رشته را انجام دهید.

2.چینش رشته ها بر اساس شهر

همانطور که در مطالب فوق نیز عنوان شد، بر اساس رشته های هدف، شهر و دانشگاه ها را مشخص کنید.

3. ویرایش و تغییر مرحله سوم

پس از انجام مرحله سوم شما همچنان فرصت تغییر دادن اولویت بندی هایتان را دارید؛ در قدم چهارم شما قادرید تا به هر نحوی که مایل هستید اولویت بندی ها و کد رشته هایتان را تغییر دهدید.

چند نکته!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • در رابطه با شهرهای انتخابی، سعی کنید شهرهایی را انتخاب کنید که در ناحیه و منطقه شما باشند. (این نکته برای دانشگاه های سراسری صدق می کند و برای دانشگاه های پردیس و ظرفیت مازاد نیازی به رعایت آن نیست)

این کار چه سودی دارد؟؟؟؟

شانس قبولی هر فرد در ناحیه و منطقه خود بیشتر است و اکثریت دانشگاه های سراسری کشور بخش عمده ای از ظرفیت خود را به دانش آموزان ناحیه خود اختصاص می دهند، پس شانس قبولی شما با این کار بیشتر می شود.

  • اولویت بندی رشته های مورد علاقه تان را هم بر اساس علاقه و هم بر اساس احتمال قبولی بچینید.

اولویت علاقه یعنی چه؟

ممکن است فردی به رشته دندانپزشکی علاقه بسیار زیادی داشته باشد، اما با کسب رتبه 40 هزار هیچ شانسی برای وی وجود ندارد و احتمال پذیرش او در این رشته صفر است، پس اگر انتخابی بر این اساس داشته باشد به آن نخواهد رسید و تنها ظرفیت انتخاب رشته اش را به هدر داده است.

  • رشته های مورد علاقه خود را بر اساس شهرهایی که دوس دارید در اولویت بندی شخصی قرار دهید؛ به فرض مثال داوطلبی علاقه مند به رشته های پرستاری و هوشبری است و می خواهد در شهرهای تهران، کرج، اصفهان و شیراز تحصیل کند. اگر پرستاری برایش مهم تر باشد، اصول انتخاب رشته به این ترتیب خواهد بود.
  • پرستاری تهران
  • پرستاری اصفهان
  • پرستاری شیراز
  • پرستاری کرج
  • هوشبری تهران
  • هوشبری اصفهان
  • هوشبری شیراز
  • هوشبری کرج
  • نکته دیگر بررسی انتخاب رشته نهایی و در صورت لزوم تغییر آن است؛ ببینید که در اولویت بندی هایتان در کجا رشته برایتان مهم تر و در کجا شهر برایتان با اهمیت تر است و بر این اساس آنها را جابجا کنید.

پرسش و پاسخ با دانش آموزان در مورد انتخاب رشته اصولی

انتخاب رشته اصولی و پرسش و پاسخ
پرسش و پاسخ در مورد انتخاب رشته اصولی

پرستاری یا مامایی ؟

این مقاله می تواند مفید باشد

انتخاب رشته کنکور چطور انجام میشه؟ باید نوشت و برد به جایی؟

فرایند انتخاب رشته به این صورت است که پس از صدور کارنامه و مشخص شدن شرایط، فرصتی در اختیارتان قرار داده می شود که در سایت و به شکل آنلاین انتخاب رشته خود را در سایت رسمی سازمان سنجش انجام دهید. این کار با استفاده از کد رشته هایی انجام می شود که در همان بازه زمانی توسط دفترچه های راهنما ارائه می شوند.

اینکه میگن بعضی رشته ها استانی هستن و بعضی ناحیه ای یعنی چی؟

رشته های استانی رشته هایی هستند که در سراسر ایران و در اغلب دانشگاه ها وجود دارند و فرد امکان تحصیل در آنها را دارد؛ رشته های ناحیه ای نیز به این صورت هستند که یک دانشگاه آن را به داوطلبان خود و استان های مجاور ارائه می کند و از مناطق دیگر دانشجو نمی پذیرد.

چندتا رشته و دانشگاه می تونیم انتخاب کنیم؟

برای قبولی در دانشگاه های سراسری، غیرانتفاعی، پردیس خودگردان، بین الملل، نوبت دوم و پیام نور هر داوطلب مجاز به انتخاب 150 کد رشته است؛ برای دانشگاه های آزاد نیز ظرفیت انتخاب 100 کد رشته است.

انتخاب رشته رو چطور بررسی می کنند؟

نحوه بررسی انتخاب رشته با استفاده از سیستم های هوشمند کامپیوتری انجام می شود؛ این سیستم ها با توجه به اولویت مشخص شده توسط داوطلب شروع به بررسی صلاحیت او در رشته انتخابی می کنند، اگر پذیرفته نبود به اولویت بعدی می روند و این کار را تا زمانی انجام می دهند که یک کد رشته برای داوطلب تایید شود و انتخاب رشته پایان یابد، یعنی اگر در اولویت دهم پذیرفته شوید، اولویت های بعدی شما بررسی نخواهند شد.

اگر که در هیچکدوم از اولویت ها قبول نشیم چه اتفاقی میوفته؟

در آن صورت شما مردود خواهید شد و باید در کنکور سراسری سال بعد شرکت کنید.

برای انتخاب رشته به چه چیزهایی دقت کنیم؟

پاسخ به این سوال بسیار کلی و طولانی است، به طور مختصر شرایط و فاکتورهای کارنامه شما می بایست مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرند؛ در صورتی که توان تحلیل کارنامه و اگاهی از وضعیتتان را ندارید، به شما توصیه می شود تا از مشاورین کمک بگیرید.

هرکسی خودش می تونه انتخاب رشته کنه، مشاور لازم نیست؛ نمیشه ازشون کمک نگیریم؟

تصمیم در رابطه با این موضوع بر عهده خودتان است، فقط این مسئله را در نظر داشته باشید که سال کنکور سالی بسیار حساس و سرنوشت ساز است و وقت آزمون و خطا نیست؛ کوچکترین ریسک و اشتباه شما می تواند به تغییر روند زندگی، از دست رفتن نتایج و زحماتتان باشد. اگر به نظر شما ارزش ریسک کردن دارد از مشاورین کمک نگیرید.

مشاوره های سایت فقط برای کنکور ارائه میشه؟ برای دانش آموزای کلاس نهمی هم مشاوره تحصیلی دارید؟

بله، گروه مشاور خدمات خود را برای پایه های مختلف تحصیلی ارائه می کند و دانش آموزان کلاس نهمی نیز قادر هستند از این خدمات استفاده نمایند و برای ورود به دوره متوسطه دوم مسیر و اهدافشان را از پیش مشخص کنند.

امکان مشاوره حضوری رو ندارم، مشاوره تلفنی هم مفید و ممکنه؟

مشاوره های تلفنی دقیقا به اندازه مشاوره های حضوری موثر و کارآمد هستند و در طی آنها نیز خدمات کاملی به دانش آموزان ارائه می شود؛ حتی می توان گفت این امکان شرایط بهتری نیز نسبت به مشاوره حضوری دارد، چون که نیازی به رفت و آمد، صرف هزینه و زمان نمی باشد و در هر زمان و مکانی امکان پذیر است.

من از رشته های دانشگاهی و شرایطشون اطلاعی ندارم، برای همینم نمی تونم علایقم رو مشخص کنم، خدمات مشاوره ای چه کمکی به من می کنند؟

مشاورین پیش از هرکاری به معرفی رشته های دانشگاهی می پردازند و اطلاعات زیر را در اختیار شما قرار می دهند و سپس به شما در اولویت بندی کمک می کنند:

  • عنوان رشته های دانشگاهی
  • طول مدت دوره ها
  • وضعیت شغلی و بازار کار هر رشته
  • دروس پایه، عمومی و تخصصی رشته ها
  • تعداد واحد هر رشته
  • شرایط ادامه تحصیل
  • شرایط مهاجرت در هر رشته و…

سختی و پیچیدگی انتخاب رشته

هر یک از داوطلبان کنکور سراسری علاقه مندی ها و اهداف خاص خود را دارند و نمی توان دو شخص را پیدا کرد که شرایط یکسانی داشته باشند، پس می توان گفت که این اصول ثابت همیشه قابل انجام نیستند.

چاره چیست؟

استفادخه از خدمات مشاوره ای کارشناسان و متخصصان حوزه مشاوره کنکور بهترین راه برای تسریع کردن روند انتخاب رشته و انجام هر چه بهتر آن است. مشاور شرایط هر کس را به طور منحصر به فرد و اختصاصی مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد، چند جلسه با وی صحبت می کند تا اطلاعات شخصی لازم را نیز به دست آورد و سپس دانش آموز و مشاور با همکاری هم به انتخاب رشته می پردازند.

چگونه با مشاورین برتر کنکور ارتباط برقرار کنیم؟

سایت تخصصی https://harfeakhariam.com/ تمامی نیازهای دانش آموزان کنکوری را فراهم کرده و علاوه بر ارائه مقالات تخصصی مشاوره ای، راه هایی را نیز ایجاد کرده است تا دانش آموزان بتوانند با برترین مشاورین حرف آخر ارتباط برقرار کنند.

ویژگی مشاورین سایت https://harfeakhariam.com/

  • خود از دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های پرمتقاضی همچون پزشکی، دندانپزشکی، پیراپزشکی، حقوق، مهندسی و دانشگاه های فرهنگیان هستند و شرایط دانش آموزان کنکوری را به خوبی درک می کنند و خود مسیر پیش روی آنها را با موفقیت طی کرده اند، پس بهتر از هر کس دیگری می توانند راهنمای داوطلبان باشند.
  • آگاه به اصول روانشناسی تحصیلی هستند و به قوانین و مفاد نظام آموزشی کشور نیز اشراف کامل دارند.
  • علاوه بر مشاور، به عنوان یک دوست و همراه با دانش آموزان برخورد می کنند تا نتایج بهتری به دست آید.
  • علاوه بر انتخاب رشته، در زمینه های معرفی منابع درسی، نحوه مطالعه دروس، چگونگی کنترل خود، مدیریت زمان، افزایش اعتماد به نفس و برنامه ریزی درسی نیز به دانش آموز یاری می رسانند.
  • هزینه استفاده از خدمات این مشاوران در مقایسه با دیگران بسیار کمتر و صدالبته پربازده تر است.
  • سالانه تعداد زیادی از دانش آموزان رتبه برتر و پذیرفته شده تحت هدایت این گروه از مشاورین به موفقیت می رسند.
  • مشاورین سایت جزو گروه های مشاوره ای موسسات مختلف کنکوری می باشند.

راه های ارتباطی با مشاورین برتر

تلفن های تماس و پل های ارتباطی دیگری در ادامه مطلب آورده شده اند که دانش آموزان می توانند با استفاده از آنها در ابتدا از مشاوره های رایگان و پس از آن در صورت رضایت از مشاوره های تخصصی بهره مند شوند.

امکان مشاوره به صورت حضوری نیز وجود دارد؛ برای آن نیز افراد پس از تماس با شماره های مشخص شده و بیان اطلاعات خود، وقتی برای دانش آموزان تعیین می شود و آنها قادر می شوند به دفاتر موسسه مراجعه نمایند.

02166000362

09120034203

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *